Állatasszisztált terápia

Mi az az állatasszisztált terápia?

„Egy néma kislányt beszédre késztettek, egy kerekesszékes kisfiút pedig rávettek, hogy nagy fájdalmai ellenére kiszálljon a kerekesszékből és tegyen néhány lépést”... Akit kicsit is érdekel a téma, az interneten kutakodva számos történetet talál az állatok hihetetlenül jótékony hatásáról, olyan bámulatos eredményekről, amiket addig semmilyen más módszerrel nem tudtak elérni szülők, pedagógusok, orvosok…

Animal Assisted Therapy (AAT), azaz állatasszisztált terápia - Dr. Boris Levinson amerikai pszichológus dolgozta ki a 60-as években. Hónapokig kezelt egy viselkedésében zavarokat mutató kisfiút, akit még csak szóra sem tudott bírni. Egyszer úgy alakult, hogy kutyáját kénytelen volt a rendelésére bevinni, pont az imént említett kisfiút várva. Mondhatni csoda történt: a kisfiú a kutya közelségére, hatására feloldódott, elkezdett beszélni először a kutyához azután a kutya gazdájához is. Levinson ezek után szándékosan vitte rendelésére a kutyáját, a fiú állapota rohamosan javulni kezdett. Ennek hatására kidolgozott egy módszert, először érzelmileg zavart, árva gyerekek gyógykezelésére alkalmazta, majd később kiterjesztette súlyos, gyógyíthatatlan betegek számára, akiknél e módszer segítségével sikerült enyhíteni depressziójukat, fájdalmukat. Továbbá alkalmazta idős egyedülálló embereknél is, akiknél a szellemi és fizikai leépülést tudta visszaszorítani az állatasszisztált terápiával.

Mi a Bársony és Handicap Alapítványnál abban a szerencsés és ritka helyzetben vagyunk, hogy nem csak több, de többféle terápiás állattal rendelkezünk: jelenleg két terápiás lovunk van, Pajzán és Legenda, egy terápiás kutyusunk, Mázli, van héjamadarunk, valamint baglyok, vadászgörények, cicák is a segítőink közé tartoznak.

63835017541485505292.png

Állatasszisztált foglalkozásnak nevezzük azokat a programokat, melyek során egy vagy több állat társaságában látogatunk meg egészséges vagy beteg embereket, jellemzően gyerekeket vagy fiatal felnőtteket. A látogatás lehet egyéni vagy csoportos.

A foglalkozás elsődleges célja, hogy mindenki jól érezze magát, ennek érdekében a konkrét program és időtartam a pillanatnyi igényeknek megfelelően változtatható.

Az efféle foglalkozásoknak két típusa van: az állat-asszisztált aktivitás (AAA) és az állat-asszisztált terápia (AAT). Az állat-asszisztált aktivitás esetében szabadidős tevékenység keretében (rekreációs, terápiás vagy nevelési céllal) javítják a résztvevők életminőségét.

Az állat-asszisztált terápia ezzel szemben olyan célorientált beavatkozás, melynél a speciálisan felkészített terápiás állat jelenléte, aktivitása a fejlesztési folyamat szerves része, és a páciensek fizikai, érzelmi, szociális és kognitív funkcióinak javítását tűzik ki célul.

Alapítványunk mindkét területen dolgozik, jelenleg terápiás foglalkozások keretében a Szigetvári Kórház Rehabilitációs Osztályával van együttműködésünk, AAA-s foglalkozásokat pedig folyamatosan tartunk és végzünk városi és esetlegesen iskolai rendezvényeken. A tapasztalatok mindig pozitívak.

48456202111485505395.jpg
Régóta bizonyított tény, hogy az állatok közelsége pozitív hatással van az emberekre. Tapasztalataink alapján is beszámolhatunk arról, hogy az állat, mint motiváló tényező elősegíti a sérült emberek fejlesztő feladatra koncentrálását, és arra motiválja a gyógyulásra vágyókat, hogy intenzívebben működjön együtt a terapeutával. A beteg gondolatait eltereli a fájdalomról, a szenvedésről és a betegségtudatról, ezért nagy szerepet vállalhat a sérült gyerekek fejlesztésében.

Számos problémára lehet gyógyír az állatokkal való kapcsolattartás. A gyógypedagógiai lovaglás pszichés problémák esetén jelent kimagaslóan jó segítséget. Kifejezetten jó hatású az értelmileg akadályozott, tanulási nehézségekkel küzdő, hiperaktív, vagy más magatartászavaros fiataloknál, gyerekeknél, pszichés gondokkal rendelkező betegeknél, illetve akár az érzékszervi sérülés (látás- vagy hallásproblémák, esetleg teljes vakság vagy süketség) esetén is.

Az elmúlt húsz évben egyre szaporodnak azok a megfigyelések is, melyek szerint a kutyákat az autizmussal élők társas készségeinek fejlesztését célzó foglalkozásokba is érdemes bevonni.

Az állat-asszisztált terápia segítségével fejleszthető területek:

- beszéd, kommunikáció,
- figyelem, memória,
- munkaképesség,
- nagymozgás, finommotorika,
- testtudat, testérzékelés,
- téri orientáció, térérzékelés,
- ritmusérzék, egyensúlyérzék,
- auditív észlelés, vizuális észlelés, taktilis észlelés,
- szociális készségek, együttműködés, csapatmunka,
- önbizalom, önkontroll,
- lelki folyamatok tudatosítása

Az állatasszisztált terápia hatásai:

- nyugtató hatású,
- fejleszti az összpontosítást, reakcióképességet,
- önbizalom növelő hatású,
- fejleszti az önkontrollt,
- az elfogadás, beleérző képesség tanulását segíti,
- az elnyomott érzelmek felszínre kerülnek általa,
- szociális készségeket fejleszt,
- viselkedésünket, érzelmeinket visszatükrözi („tükör” funkció),
- „jégtörő” funkció,
- minden résztvevőt egyenlőnek tart, nem szól bele a folyamatokba (facilitátor),
- elfogadó társsá tesz, aktivizál, együttműködésre ösztönöz.

Hol érdemes alkalmazni az állatasszisztált foglalkozásokat?

Azon intézménytípusok – a teljesség igénye nélkül -, melyek felhasználói lehetnek az állatasszisztált foglalkozásoknak a következők: korai fejlesztő központ, bölcsőde, óvoda, általános iskola, egységes gyógypedagógiai módszertani intézmény, középfokú oktatás intézményei, gyermekotthon, diákotthon, kollégium, pedagógiai szakszolgálat (pl. fejlesztő nevelés, nevelési tanácsadás, logopédia, tehetséggondozás, gyógytestnevelés, stb.) konduktív pedagógia intézmény, nappali ellátó intézmények, napközi, ápolást- gondozást nyújtó intézmények, rehabilitációs intézmények, átmeneti elhelyezést nyújtó intézmények, lakóotthonok, idősek otthona.

A terápiás állatok közül legegyszerűbben a kutyával és az egyéb kistermetű állatainkkal (vadászgörény, héja, macska) tudunk együttműködni, illetve helyszínre érkezni. De Alapítványunk nagy pozitívuma és különlegessége a lovakkal végzett terápiás és nem terápiás foglalkozások.

Szívesen és örömmel látogatunk el iskolákba, óvodákba. Nagyon fontosnak tartjuk a felelős állattartás oktatását és az állatvédelem gyakorlati és elméleti bemutatását. Szociális életünk fejlődéséhez nagyon nagy szükség van az állatok tiszteletére, tartásuk megismerésére. Igyekszünk nagy hangsúlyt fordítani az úgynevezett "kutyatámadások" elkerülésére, annak okának a megvilágítására, a gyerekeknek elmondjuk, hogy hogyan is kell ilyen helyzetben viselkedni ill. elkerülni azt.

15032903261485505675.jpg

Az állatasszisztált foglalkozások hatékonyan alkalmazhatóak egészségügyi intézményekben is. Fő alkalmazási területei a pszichiátria, a geriátria és a gyermekgyógyászat.

A Szigetvári kórház Rehabilitációs osztályával végzett kitartó munkánk eredményeként több lelkileg és fizikailag is sérült személynél hatalmas eredményeket értünk el. A képen látható egyik fiatal lányok egyike 4 hónap alatt a kerekesszéktől és a depressziótól jutott el a nyilvános szereplésig, a lovon való ének- és zsonglőr mutatványokig.

92898829481485505747.jpg

Láthatjuk tehát, hogy a lovaglás nem csak fizikailag hat jótékonyan az emberre, hanem pozitívan befolyásolja gondolkodásunkat, érzelmeinket is. A lovaglás ezen jótékony hatásai miatt volna fontos az iskolákban, óvodákban testnevelés óra keretében lovaglást oktatni. Valamint azért, hogy a lovas sport ne csak a „gazdagok” sportja lehessen, hanem az élményt minden gyerek megtapasztalhassa.

Eseménynaptár

H
K
Sz
Cs
P
Sz
V
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
 

Támogatás

53688509141486653926.jpg
Szeretnéd egy kicsit jobbá tenni a világot? Ismersz sérült, vagy fogyatékkal élő gyermeket? Olyat, akit intézményi keretek között kezelnek, vagy akinek speciális iskolába jár a gyermeke? Te adhatsz nekik esélyt, hogy boldogok legyenek, hogy újra legyen önbecsülésük! Neked köszönhetően megváltozhat az életük!